Pro-actief beheer
Pro-actief beheer heeft een structureel en preventief karakter en zorgt ervoor dat problemen in een vroegtijdig stadium worden gesignaleerd.
Onze systeembeheerders monitoren het gedrag en de performance van uw systemen. Zo worden patches en upgrades uitgevoerd zonder dat de gebruikers hier hinder van ondervinden. Daarnaast wordt er gekeken naar de veiligheid van de omgeving en waar nodig aanpassingen gedaan op het gebied van autorisaties, password- en back-up management.
U werkt altijd met de laatste versies van applicatie, tools en de juiste aanbevelingen om nog effectiever gebruik te maken van uw IT-omgeving. Ook wanneer er een keer iets fout gaat moet u binnen no-time weer door kunnen doorwerken. Een geoliede backup en een doordacht disaster recovery plan zijn hiervoor de juiste instrumenten.
Kortom, daar waar de Servicedesk een ad-hoc karakter heeft, heeft Systeembeheer juist een structureel en preventief karakter.
Karakteristieken van pro-actief beheer zijn:
- Binnen het domein van systeembeheer vallen allerlei pro-actieve, geplande taken.
- Voldoende structureel beheer zal de gebruiker minder vragen hebben en derhalve minder strubbelingen ervaren.
Preventieve activiteiten
- Inventarisatie en documentatie
- Patches & Updates, geen versie upgrade
- Analyse van opvallend gedrag
- Doorlopen van een groot aantal logfiles op bijzonderheden
- Problem Management
Inrichten/optimaliseren
- Optimalisatie functionaliteit
- Automation van Profielen, Policy, WorkFlow’s
- Server optimalisatie
- Onderhoud infrastructuur waaronder routers, firewalls en switches
- Patch en VLAN configuratie
Continuïteit
- Password Management
- Autorisatie Management: gebruikers, groepen en rechten
- Backup Management
- Periodieke testen van data restore en functionaliteit na herstel
- Disaster recovery